Vad tycker du om det här då, kinesen?

Såg Janne Josefssons Debatt från Kina i går. Vilken freakshow. Han hade bjudit in olika kines-paneler med studentkineser, diplomatkineser och arbetslösa kineser som skulle svara på de svenska tittarnas frågor om allt från mat till studentupproret -89.


Tittare: När jag var i Kina såg jag att ni hade hundar i burar utmed gatorna. Varför har ni det?
Kines: Det har verkligen inte alla, det är inte särskilt vanligt.
Janne: Joho, jag såg att det fanns hund på menyn på en restaurang jag var på. Varför har ni det?


Stor humor.


Och sorgligt. Vad tror man egentligen när man ställer sex kineser mot väggen med västvärldens alla åsikter om deras konstiga vanor? Där står de och ska förklara och försvara (och dessutom representera) saker som de vet inte är accepterade hos oss, men kanske hos dem just för att det faktiskt är logiskt att äta hund när man också äter gris. Uppenbar kulturkrock.


Men inte för Janne Josefsson, som irriterat och undantagslöst försökte skapa debatt i precis alla frågor, och dessutom inte på hela programtiden kunde inse att det faktiskt var tio sekunders fördröjning när tittarna ringde, utan hela tiden ba "va? va? ställ din fråga nu, va?".

Och då är till och med hans brist på självdistans typ den charmigaste egenskapen han besitter.


Kommentarer
Postat av: angelica

han är jobbig, janne josefsson.

2008-08-25 @ 16:43:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback