Ketchup - ett ställningstagande

Jag har upptäckt en situation lika jobbig för samvetet som den med biståndsknappen på pantautomater, kort förklarat: det är jobbigt att panta, och när man väl gör det vill man ju faktiskt behålla pengarna själv (gammalt Skunkdagboks-inlägg). Hur som helst, i livsmedelsaffärerna finns det olika sorters ketchup att välja mellan. Inte bara olika fabrikat, utan även skilda ingredienser och sätt som ketchupen tillverkats på. Inte nytt för någon, men det är här de jävla småttingarna på axlarna kommer in. Ska man tänka på sig själv eller på omvärlden? Utan socker eller ekologiskt framtagen? En kombination existerar inte, vilket ju är logiskt om man tänker pantautomat - man kan inte både ge bort och behålla pengarna liksom. Det går emellertid inte att komma runt, man måste välja. Och jag väljer - själviskt framför ädelt, pengar framför biståndsknapp, utan socker framför ekologiskt, nyttigt framför smart. Vilken sorts ketchup har du samvete att köpa?

Kommentarer
Postat av: petter

Det värsta för oss som måste lösa ut skiten är idioterna som inte vill inse att de skänkt bort pengarna. Hur pedagogiskt man än förklarar för dem går det inte in i deras små skallar. Blä! säger jag bara.

Det stora urvalet ketchup har jag filosoferat över månag ggr själv, men aldrig kommit fram till något ordentligt svar på varför. Ketchup är ketchup liksom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback